4a tasca: esgrima


         En aquesta entrada, parlaré de la meua vivència que he tingut amb la modalitat d´esgrima aplicada a l´educació física de primària de mà de l´esportista i professora de la Universitat Catòlica de València, Laura Ruiz Sanchis.

        En primer lloc, mencionar que el meu coneixement i contacte amb l´esgrima, tant en primera persona com mitjançant medis audiovisuals, era pràcticament nul, ja que només havia pogut presenciar una mica d´aquest esport en els jocs olímpics, i sincerament, no durava gairebé molt visualitzant aquest. La pràctica de hui m´ha paregut prou divertida i aprofitada, ja que he pogut conèixer un altre esport i una altra forma d´impartir sessions d´educació física als centres de Primària. Per altra banda, encara que m´ha paregut interessant, pense que introduir l´esgrima en una programació didàctica d´educació física a curt termini no el veig viable perquè amb una sola sessió coneixent l´esgrima, sincerament, no puc assolir ni aprendre totes les metodologies i exercicis qualitatius que engloben aquest esport, encara que no descarte que en un futur, per iniciativa pròpia, busque informació i dedique temps en aquest esport per a que en un futur puga tindre els suficients coneixements per aplicar aquest esport dins de la programació didàctica docent.

        Entrant ja en l´apartat curricular, l´esgrima estaria dins del primer bloc de continguts de l´educació física, el de “CONEIXEMENT CORPORAL I AUTONOMIA”, ja que a l´esgrima es treballen continguts com:

  • ·        Consolidació de la lateralitat.
  • ·        Realització de figures corporals amb els Companys.
  • ·        Les articulacions i les seues possibilitats de moviment.
  • ·        Noció d’intervals: temps entre accions.
  • ·        Projecció del cos en l’espai, millorant el control postural i l’equilibri.
  • ·        Noció del ritme en les activitats físiques: acceleració i desacceleració.
  • ·        Orientació: interpretació de posicions i direccions.



        En quan a l´aplicació en un curs en concret, des de el meu punt de vista, l´aplicació total de l´esport de l´esgrima es deuria de fer en 6é de Primària ja que és on més continguts del currículum es pot treballar, això sumat a que no és ni un esport fàcil de practicar ni un esport molt conegut i practicat fora de l´espectre educatiu per l´alumnat com altres esports com el futbol o el bàsquet. Això si, es podria treballar xicotetes adaptacions o jocs que experimenten una visió pareguda a l´esport en sí, treballant els continguts previs als de sisè, aportant a l´alumnat de coneixements previs per a l´aplicació total de l´esgrima en aquest darrer curs.

       En tercer lloc, tractaré sobre material alternatiu al que hem utilitzat en la sessió d´avui. Els materials d´avui eren: pilotes, espasses d´una vareta de fibra de vidre, goma espuma en la punta i una cassoleta feta amb botelles d´aigua. Altres materials que he pogut observar fent recerques ha sigut globus, substituint a les pilotes, espasses fetes amb globus ( com les que compres en un mercadet o et fa un pallasso) i per últim, relacionat amb la transversalitat, quan l´alumnat estiguera fent manualitats en l´assignatura d’anglès/educació plàstica, fabricar un vestit blanc de guerrer/a per a la utilització d´aquest en els duels entre l´alumnat, ja que l´espassa utilitzada en els duels, en la seua punta, duria colorant d´algun color per facilitar qui guanyaria el combat.  Tot i la recerca, pense que la forma de crear material que ens ha explicat Laura avui és la millor forma fins el moment que he pogut observar, sent molt pràctica i econòmica.

       En últim lloc, proposaré tres activitats distintes, una per a ca  una etapa distinta d´una sessió d´educació física: animació, cos i altra per a la tornada a la calma.

Animació: mitjançant unes espasses fetes amb globus o un tros llarg de goma escuma i elegint aproximadament 1/3 de l´alumnat aleatòriament (mitjançant minijocs com “pedra,papel o tisora” o “minoria”), els quals seran els encarregats de perseguir als seus companys/es, tractant de tocar-los amb l´espassa, fet que si passa, els “tocats” seuran a terra i només podran ser salvats si dos dels seus companys passen per damunt seua. Si el joc s´allarga molt per a ser una activació, aquesta última regla ja no serà valida i els “cavallers i cavalleres” tindran que “punxar” tots el seus companys que queden vius.

       Aquesta activitat pot anar orientada al segon i tercer cicle de Primària.

Cos: basant-me en la vivència d´avui, com activitat principal d´una sessió proposaria el següent:

       Mitjançant la base del joc del “mocador”, formar 4 equips heterogenis i intentar haver el mateix nombre d´integrants, amb les seues espasses ( ja siga de goma escuma, amb un globus en recte o espasses fetes amb el material donat hui per Laura) i amb una assignació d´un nombre a cada ú, anar corrents a per el mocador, i una volta arribat al punt “intermedi”, posar-se en posició de combat, tractant d´agafar el mocador alhora de no rebre una “ferida mortal” per part de l´adversari. Seguidament, si un/a dels participants agafa el mocador, ha de tornar al seu lloc de partida, en posició de defensa, ja que el contrincant pot “ferir-lo/a mortalment” en aquest recorregut de volta a la “base”, per el que treballaran des de el moment d´arribada al mocador fins el moment final de tornada o ferida en posició d´esgrima, i també treballant tots els continguts abans mencionats.

    Aquesta activitat està orientada al tercer cicle, ja que requereix de major capacitat cognitiva i concentració en més moments.

Tornada a la calma: “Que no caiga”

     Dividint a l´alumnat en grups de 3, se li donarà dues pilotes a cada trio. Un/a d´ells, serà el jutge/ssa i tindrà una pilota en cada mà, mentre que els altres dos participants estaran al seu costat en posició de guàrdia. Una volta preparats els dos contrincants, el jutge deixarà caure les pilotes a la mateixa volta i els participants tindran que agafar la pilota sense que esta caiga al terra, fet que que si ocurreix, no sumarà punt. Guanyarà el primer que obtinga 5 punts. Si els dos arriben a 5 punts empatats, es farà un combat d´esgrima amb les pilotes, guanyant el primer que aconseguisca impactar en el cos o muscles del contrari. Quan un guanye, el derrotat/ada passarà a ser el/la jutge/ssa.

       Aquesta activitat es pot utilitzar al segon i tercer cicle.





Comentarios

  1. Hola Bernardo, molt bon treball. He pogut apendre més al voltant d'aquest esport i m'ha agradat molt les propostes d'altres activitats per a realitzar en EF. La meua nota és un 10

    ResponderEliminar
  2. Hola! Em pareix molt interessant aquest esport i la forma en la que es tracta al llarg de l'entrada. En primer lloc, m'agradaria destacar la forma en que introdueixes l'esgrima i com ets capaç de relacionar-la amb allò que ens diu el currículum i la seua importància didàctica. També, em pareix fantàstic com has sigut capaç de proposar nous materials per utilitzar a les sessions d'Educació Física. Per últim, crec que aquestes activitats seran un gran recurs d'utilitat per al nostre futur com a docent i que possiblement el nostre alumnat siga capaç de gaudir i divertir-se jugant, molt interessants les propostes! Enhorabona, em pareix una entrada molt completa, per a mi tens un 10!

    ResponderEliminar
  3. Después de visualizar esta entrada puedo decir que la veo muy completa. La forma de redactarla me ha gustado mucho y creo que el esgrima es un deporte muy interesante el cual podemos llevar a cabo en educación y en la aula de los colegios. Por todo esto mi nota en un 10!

    ResponderEliminar
  4. Bon dia. Jo personalment mai he tingut l'oportunitat d'aproximar-me a l'esgrima ni practicar-la, tampoc sabia molt bé com es jugava ni les seves característiques i amb la teva entrada he pogut entendre-la una mica més. Molt bona entrada, la meva valoració és un 9.75!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

5a tasca: Bosaball

Presentació "Juguem amb Bernardo"

2a tasca: pilota valenciana