8a tasca: Reflexió sobre avaluació o qualificació
En aquesta última entrada, parlaré de quina és, baix el meu punt de vista,
la millor forma de saber quin rendiment acadèmic i nocions té l´alumnat sobre
un tema en concret: Avaluació o Qualificació.
Trobe que l´actual currículum, en
qualsevol assignatura, és centra massa en qualificar ( o
siga, en posar “x” nota a un/a alumne), en compte de centrar-se en qualificar (
jo preferiria avaluar) el procés seguit per l´alumnat en el procés d´adquisició
d´un determinat concepte o coneixement.
Des de el meu punt de vista,
l´actual currículum incita a que l´alumnat es dedique a memoritzar els
coneixements en compte de tindre un procés d´aprenentatge més actiu i qualitatiu,
ja que actualment el que passa ( tant observant-ho en les meues pràctiques a
escoles com en la meua experiència en el sistema educatiu com alumne) és que
l´alumnat “vomita” els conceptes en un paper, anomenat examen, el qual és
l´encarregat de posar una nota i de decidir purament objectivament si eixe alumne
ha assolit els sabers, encara que dies, inclús hores més tard, l´alumnat no
haja pogut emmagatzemar ni ¼ del saber explicat.
Per tant, crec que es necessari
que els docents tractem d´avaluar el procés que fa l´alumnat intentant adquirir
els coneixements presentats al currículum i no centrar-se tant en exigir a
l´alumnat en un examen, si no en posar interès verdader a l´aula ( i també a
casa), sobre els coneixements donats. Aquest cas s´accentua a l´educació
física, ja que hi ha alumant que pot tindre dificultats físiques i no pot
tindre els mateixos rendiments físics que qualsevol company seu que estiga
federat en algun esport fora de l´àmbit acadèmic, per el que utilitzant nomes
la qualificació, aquest alumne obtindrà pitjors notes, encara que a vegades
s´haja esforçat més, fet que també pot produir el desinterès de l´entrada
anterior, d´una conducta motriu activa i de voler conèixer els seus
límits i habilitats físiques.
En conclusió, hi ha que impulsar
l´avaluació en casi tots els àmbits, encara que sempre hi ha que qualificar
alguna volta, ja que l´ésser humà no és perfecte i pot entrar en relaxacions,
per el que qualificar “ alguna volta periòdica”, no és mala idea sempre i quan
es qualifique el procediment i no el resultat.
Molt interessant aquesta entrada Bernardo. L'avaluació d'Educació Física hauria d' atendre les necessitats de l'alumnat on aquests tinguen un paper més actiu. La informació segueix un fil conductor.
ResponderEliminarLa meua nota és un 9.