6a tasca: Colpbol i Datchball
En aquesta 6a tasca, tractaré de donar les meues impressions sobre els esports alternatius practicats hui, com son el colpball i el datchball.
En primer lloc, mencionar que els
dos jocs/esports alternatius han sigut tractats d´una forma una mica massa
teòrics, ja que des de el meu punt de vista, hauríem aprofitat millor i aprés
millor les distintes regles i funcionaments d´aquests esports si en compte de veure
un vídeo d´una competència, haguérem començat a jugar i el professor que ens
presentava els dos esports ens haguera fet pauses explicant aquelles normes o
fets que no estàvem fent correctament dins de les normes, produint així un
procés cognitiu més actiu, ja que mentre veiem el vídeo, entraven signes
d´avorriment en la major part dels meus companys i meua també. Llevat d´açò, al
ser esports alternatius i no tindre tanta influència social com altres esports
més majoritaris o amb més quantitat de practicants, aquests dos esports es
practiquen d´una forma menys agressiva i amb molta menys pressió mediàtica, fet
que fa que jugàrem amb una mica més de “soltura” i sense haver tanta competitivitat
com en altres esports com el futbol, bàsquet, tenis, etc. Per tant, al sentir
menys pressió per practicar o fer millor o pitjors llançaments de pilota, pense
que aquests dos esports si que tenen una càrrega didàctica en quan a l’aplicació
en la programació didàctica molt més majors que els esports majoritaris per
tots els fets comentats anteriorment.
Aquests dos esports alternatius
estarien englobats en el Bloc 5 del currículum d´educació física, en el de “JOCS
I ACTIVITATS ESPORTIVES”, ja que tenen
els següents continguts:
- ·
Utilització
d’estratègies de cooperació i oposició en la pràctica de jocs modificats, amb
implement, inclusius o adaptats, d’innovació, populars, tradicionals,
multiculturals, cooperatius i de ritme de caràcter col·lectiu. Desenrotllament
de projectes en equip.
- ·
Compliment
amb la seua part del treball en tasques que impliquen diversos Companys.
- ·
Participació
en jocs d’iniciació esportiva o preesportius (p. ex., softbol, baló presoner,
les deu passes, a primera base, els 4 cantons o floorball), alternatius (p.
ex., balonkorf o korfball, dodgeball, kinball, lacrosse, ultimate o xecball)(4rt
de Primària).
- · Participació en activitats esportives de cooperació-oposició o col·lectives (p. ex., voleibol, tenis dobles, frontó per parelles, bàsquet, futbol, handbol o colpbol), amb especial referència a la modalitat autòctona de pilota valenciana. (5é Primària) .
Per tant, observant el currículum acadèmic del decret 108/204 de la Conselleria d´Educació Valenciana, podem observar que el datchball ( o dodgeball), esta situat en el 4rt curs de Primària, junt altres esports alternatius com poden ser “lacrosse, korfball o balonkorf”.
A continuació,
compartiré la meua opinió sobre aquest dos esports relacionats amb la problemàtica
mundial de la Covid-19.
En la sessió de
hui pense que no hem adoptat ninguna mesura especial “anticovid” més enllà de
la que alguns dels meus companys i jo hem fet, com es anar a posar-nos gel
hidroalcohòlic i felicitar-nos xocants els punys, però no he trobat ninguna
altra mesura nova o especial per aquests esports alternatius. En aquests dos
esports és molt difícil que un contrari no tinga ni contacte físic ni toque
objectes que altres companys o rivals han tocat prèviament i posteriorment, per
el qual suposa un repte epidemiològic assegurar al 100% la seguretat davant del
coronavirus.
Una adaptació
interessant que proposaria jo seria la utilització de guants per a cada alumne,
ja siguen d´un sol ús o guants que es puguen reutilitzar, amb una neteja prèvia
d´ells amb compostos “anticovid”. Aquesta és l´única adaptació curricular pràctica
que trobe jo, ja que al haver un
contacte amb material i espais casi seguidament on han participat altre
alumnat, es fa molt difícil poder practicar aquests dos esports, fet que pot
provocar la incertesa de les famílies, ja que pot ser un focus de transmissió
del coronavirus.
En últim lloc,
proposaré un altre esport alternatiu que es puga treballar a Primària. En
aquest cas i davant la situació pandèmica i la recomanació de les autoritats
educatives de promocionar jocs i esports que utilitzen disc volador o “frisbee”,
exposaré de forma general, l´esport alternatiu que és l´ Ultimate.
L´Ultimate és un
esport el qual no té contacte físic i té els següents normes:
·
7 jugadors
per equip.
·
10
segons per a passar el frisbee a un company/a.
·
Pots
pivotar i el teu defensor ha d´estar a certa distància, procurant que no hi
haja contacte físic.
·
No hi
ha àrbitres, tot es decideix entre els mateixos jugadors/res.
·
Quan
un pas es incomplet, interceptat, ix fora o toca el terra, hi ha un canvi de possessió.
·
Per a
iniciar un partit, un dels equips ha de llançar el frisbee el més lluny de la
seua zona de puntuació i on caiga, dins de la zona legal, començarà a tindre possessió
l´equip contrari.
·
Les mesures
del terreny de joc són paregudes al de un camp de futbol.
En quant al material, sols fa falta un frisbee i diferenciar bé els dos
equips, per a que no hi haja confusions.
Això es tot en quant a les regles, però en el meu cas, faria algunes
adaptacions aplicades al currículum i al nivell escolar de Primària.
1.
Al
principi de l´aplicació d´aquest esport, el/la docent participaria de forma
d´àrbitre, ja que al principi poden haver distintes confusions i “il·legalitats”
per part de l´alumnat. Quan ja tingueren la dinàmica assolida, ja passaria a
ser un observador del joc.
2.
La
zona de no contacte del defensor passaria a ser la distància de seguretat
davant la propagació de la covid, de metre i mig a dos metres.
3.
La
zona de joc seria més reduïda, tot depenent del curs acadèmic implicat.
4.
Al
principi de la partida, el docent depositarà el frisbee al mig del camp i
donarà l´eixida, sent el primer jugador en arribar qui començarà amb la primera
possessió de la partida. Després, l´equip que aconseguisca fer punt, serà
l´encarregat de llançar el següent frisbee i d´iniciar el joc.
5.
Per últim,
com anteriorment he dit, per disminuir el risc de contagi, l´alumnat haurà de
fer servir guants com els que abans he mencionat.
Hola Bernardo, molt interessant aquesta tasca sobre esports alternatius. M'ha servit per conèixer més aquests tipus d'esports. A més expliques amb claretat la teua vivència a l'aula.
ResponderEliminarEnhorabona, la meua nota és un 9.
En termes generals molt bona entrada. Has sigut capaç de vincular aquests esports alternatius als quals fas referència amb el currículum i a més justificar didàcticament la seua importància. Em pareix important també la teua posició respecte a les mesures de seguretat, ja que s'ha de tractar de respectar-les i adaptar tot tipus d'activitat a aquestes. Per últim, molt bona explicació sobre l'Ultimate i en especial atenent a les possibles modificacions que hi proposes per fer aquest esport d'un més segur en aquesta situació. Una entrada molt completa sobre els esport alternatius, enhorabona, per a mi mereix un 10!
ResponderEliminarMe ha gustado mucho leer esta entrada. Gracia a ella he podido conocer en más profundidad unos deportes que como se expresa son muy interesantes y motivadores para los alumnos. Creo que es un entrada muy completa y la forma de redactarla me ha gusta mucho. Mi nota es un 9'5!
ResponderEliminarEn aquesta entrada expliques la teva experìencia en l'aula i així com també característiques d'aquests esports alternatius que ajuden a poder coneixer-los i criden l'atenció. També destaco les teves propostes que dius respecte a l'alumnat ja que em pareixen molt acertades i interessants. Un 9'75!
ResponderEliminar