2a tasca: pilota valenciana


En aquesta entrada, tractaré el pas de la pilota valenciana al llarg del segle passat i també de la meua vivència personal i familiar que he tingut amb aquest esport.

          Primer de tot, el meu primer contacte amb la pilota valenciana va ser a sisè de primària, quan la meua professora d´educació física va fer una programació didàctica extensa sobre la pilota valenciana, ja havent practicat jocs pareguts el curs passat, fet que ens va dur inclòs a jugar varies partides al trinquet de la meua localitat, el qual estava a un minut caminant del meu centre escolar. D´aquesta experiència només recorde lo sorprès que vaig estar al entrar dins del trinquet, ja que anteriorment no havia estat dins d´un i tampoc m´havien parlat amb deteniment d´ell.

          La segona experiència amb el món de la pilota valenciana va ser amb un familiar meu, en especial amb mon tio Miguel, el qual hem va convidar a veure una partida en directe de pilota valenciana al trinquet de la localitat on vaig nàixer. Recorde que al principi no em feia especial il·lusió, ja que les poques partides que vaig veure de pilota valenciana van ser a través de la televisió autonòmica valenciana ( en aquell temps, Canal 9 o punt 2) i no vaig gaudir en especial, ja que hem transmetien avorriment i antiguitat. En canvi, quan vaig entrar amb mon tio, encara que la partida ja estava començada, hem va transmetre una sensació bona i vaig gaudir-la sense necessitat d´estar observant el mòbil o xarrant d´algun tema fora del que era la partida, per el que aquell dia hem vaig animar per seguir una mica més la pilota valenciana.

          Encara que no he pogut conèixer de primera ma la implicació dels meus avis en el món de la pilota valenciana, pense que en aquella època de costums tradicionals i enfocada al conreu de l´horta, el seguiment de la pilota valenciana estaria a l´ordre del dia, encara que no existia internet ni en la radio es podia parlar d´eixe esport per la repressió política i cultural. 

          En quant al tema de la pèrdua d´importància de la pilota valenciana en els últims 100 anys aproximadament, la repressió dels costums fora de l´ideari franquista, el canvi que han patit els carrers amb l´aparició progressiva i total de vehicles i la noció globalitzadora del capitalisme, el qual s´ha centrar en uns esports en concret, ha fet que el pes de la pilota valenciana haja descengut al nostre territori perquè no aporta una quantitat de diners a les grans empreses suficient per a decidir-se en invertir en ella i així fer que els mitjans de comunicació estiguen més pendent d´aquest esport.

          Per acabar, faré una breu opinió de la situació actual de la pilota valenciana i el seu futur a curt/mitjà termini.

          La pilota valenciana, com molts altres jocs o costums d´açí, d´Espanya o d´altres zones del món, ha patit el procés de la globalització al no haver tingut el suport de les institucions ( sobretot la repressió), el qual era indispensable en el “boom” de la globalització per tractar d´estar aquest joc en “boca” de tots els ciutadans de la nostra comunitat autònoma. Les grans multinacionals han escollit uns esports els qual tenien una certa repercussió i amb la inversió financera i fons econòmics, han tractat de que l´opinió pública opine que els patrocinadors d´estos esports de moda o famosos són els millors del seu sector empresarial. Jo no crec que la pilota valenciana tinguera que adoptar ni canviar en excés les seues regles ni formes de jugar, simplement deuria d´intentar proporcionar una major quantitat d´emissions en directe de l´esport, aprofitant estes emissions per invitar a la gent acudir a veure les partides, sobretot d´aquell espectre de la societat jove, ja que va a er en el que en un futur decidisca o no seguir mantenint aquest joc tradicional valencià, ja que si canviaren en excés aquest joc/esport, perdria la seua essència i així de segur desapareixeria.








Comentarios

  1. Entrada molt interessant on expliques les teues vivències i un poc més al voltant de la pilota Valenciana, un esport que ha tingut gran rellevància. La informació està ben organitzada i s'explica amb claretat.
    La meua nota és un 9.

    ResponderEliminar
  2. D'aquesta entrada m'agradaria destacar que considere de gran importància la forma en que enes transmets la teua experiència amb la pilota, sobretot en veure com va canviar la teua visió d'aquest esport només en entrar a un trinquet. D'altra banda, em pareix interessant el haver esmentat les repressions que va sofrir aquest esport tan nostre i la seua progressiva decadència. A més, estic molt d'acord en que la pilota no deuria adaptar-se ja que sinó perdria la seua essència, sinó que l'adaptació que ha de dur a terme és als mitjans de comunicació i difusió d'aquest esport. Crec que aquesta entrada mereix un 9!

    ResponderEliminar
  3. Me parece un entrada bastante trabajada y que aporta a los lectores u punto de vista muy bueno en el cual apoyarse. Tras observar esas vivencias y la forma de redactar la entrada creo que la entrada es muy buena. Mi nota es un 9!

    ResponderEliminar
  4. Una entrada molt completa i detallada sobre la teva experiència en aquesta instal·lació. Molt interessant la informació aportada i m'agradaria recalcar el que dius sobre l'adaptació d'aquest esport ja que opine el mateix que tu. La meva nota per a aquesta entrada és un 9'5.

    ResponderEliminar
  5. Una entrada molt completa i detallada sobre la teva experiència amb aquest esport. Molt interessant la informació aportada i m'agradaria recalcar el que dius sobre l'adaptació d'aquest esport ja que opine el mateix que tu. La meva nota per a aquesta entrada és un 9'5.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

5a tasca: Bosaball

Presentació "Juguem amb Bernardo"